29 آذر 1399 14:19
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور امروز (پنج۸۲۰۴;شنبه ۲۷ آذرماه) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، معاونان پژوهش و فناوری، فرهنگی، آموزشی، پشتیبانی و مدیریت منابع، هماهنگی و امور مجلس، رییس سازمان تجاری۸۲۰۴;سازی فناوری و اشتغال دانش۸۲۰۴;آموختگان، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و مدیران کل حوزه ستادی در دفتر مرکزی این نهاد و حضور مجازی روسای واحدهای سازمانی سراسر کشور برگزار شد.
ضرورت بازنشر موضوع علم و فناوری در جامعه/ لزوم بهره۸۲۰۴;گیری از ظرفیت مسئولان و نخبگان استانی
دکتر طیبی در سخنان آغازین خود در این گردهمایی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به پیشرفت در هر کشوری راهی جز برنامه۸۲۰۴;ریزی نداریم و اداره جامعه باید بر اساس منطق، خرد باشد گفت: باید اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش۸۲۰۴;بنیان داشته باشیم که آن۸۲۰۴;هم مبتنی بر توان داخلی باقدرت رقابت۸۲۰۴;پذیری باشد.
وی با اشاره به اینکه با برنامه۸۲۰۴;های چهارساله و هشت۸۲۰۴;ساله نمی۸۲۰۴;توانیم به اهداف بلندمدت برسیم و در این زمینه لازم است تا برنامه۸۲۰۴;ریزی۸۲۰۴;های طولانی۸۲۰۴;تری انجام شود افزود: با گردش۸۲۰۴;های سیاسی در کشور نباید برنامه۸۲۰۴;ها تغییر کند و سیاسیون در مسائل ملی باید به یک وفاق برسند.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این مهم در سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای خانواده و ستاد بزرگداشت شهید سپهبد سلیمانی مورد تاکید قرارگرفته است عنوان کرد: همواره در جهاددانشگاهی این تأکیدها را انجام می۸۲۰۴;دهیم و این نهاد انقلابی از ابتدای تشکیل خود دو موضوع توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه را به۸۲۰۴;عنوان عامل اصلی پیشرفت کشور در دستور کار خود قرار داده و موفق به الگوسازی۸۲۰۴;های خوبی در این رابطه شده است.
وی در ادامه به اهداف پیش۸۲۰۴;بینی۸۲۰۴;شده برای جهاددانشگاهی بر اساس سند چشم۸۲۰۴;انداز کشور در سال ۱۴۰۴ و برنامه۸۲۰۴;های توسعه کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنانی در مورد این نهاد تاکید فرمودند: جهاددانشگاهی باید حرف گزین را به میدان آورد و یا اینکه ما به جهاددانشگاهی برای آینده کشور امیدواریم. همچنین رییس جمهوری نیز از جهاددانشگاهی به۸۲۰۴;عنوان سازمانی نام برد که اقتدار علمی را به دنیا نشان داد.
دکتر طیبی بابیان اینکه این سخنان مسئولیت ما را سنگین۸۲۰۴;تر می۸۲۰۴;کند تاکید کرد: همه واحدهای جهاددانشگاهی باید با توجه به مزیت۸۲۰۴;های ملی و منطقه خود دارای فعالیت۸۲۰۴;های شاخص باشند که این فعالیت۸۲۰۴;ها می۸۲۰۴;تواند با توان خودواحد یا کمک از واحدهای موفق دیگر تدوین شود.
وی بابیان اینکه در این رابطه می۸۲۰۴;توان از ظرفیت مسئولان و نخبگان استانی بهره برد ادامه داد: همچنین در شرایط فعلی خطراتی نیز ما را تهدید می۸۲۰۴;کند که یکی از موارد موضوع آموزش است و باید امور آموزشی را به هوشمندی هدایت کنیم.
دکتر طیبی بابیان اینکه در جهاددانشگاهی به۸۲۰۴;غیراز انجام کارهای الهام۸۲۰۴;بخش در توسعه علم و فناوری، امور فرهنگی و مهارت۸۲۰۴;آموزی، یک وظیفه بزرگ اجتماعی نیز داریم عنوان کرد: این وظیفه فرهنگ۸۲۰۴;سازی در الزامات تحقق انقلاب اسلامی است که ازجمله این الزامات می۸۲۰۴;توان به وفاق سیاسی در کشور اشاره کرد.
وی همچنین به تشکیل دولت کارآمد و احزاب قوی در کشور تاکید کرد و افزود: ضرورت بازنشر موضوع علم و فناوری در جامعه نیز نباید فراموش شود، زیرا بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان در کنار قدرت اقتصادی در حوزه علم و فناوری نیز حرف اول را می۸۲۰۴;زنند که نمونه آن کشور چین است.
برنامه۸۲۰۴;ریزی برای حضور حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات/ جذب نیروی انسانی بر مبنای فرهنگ جهادی
رییس جهاددانشگاهی همچنین در سخنان پایانی خود در این گردهمایی به اهمیت توجه به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل یک دولت کاربلد و خودباور، برنامه ریزی و اجرای اقدامات فرهنگی و رسانه۸۲۰۴;ای توسط جهاددانشگاهی در جهت حضور حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات ضروری است.
موضوع دیگر مورد تاکید دکتر طیبی اهمیت جذب نیروی انسانی در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی بود و گفت: جذب نیرو در واحدهای سازمانی این نهاد باید بر مبنا و خصوصیات فرهنگ جهادی انجام شود.
وی توجه به اجرای پروژه۸۲۰۴;های فناورانه بین۸۲۰۴;المللی نیز اشاره کرد و بابیان اینکه انجام فعالیت۸۲۰۴;های فناورانه در خارج از کشور جدی گرفته شود تاکید کرد: در این رابطه اقدامات خوبی شکل۸۲۰۴;گرفته است اما از الزامات تحقق این هدف داشتن ابزار تبلیغی و پاسخگویی مناسب است.
رییس جهاددانشگاهی همچنین به رعایت هویت بصری ابلاغی جهاددانشگاهی نیز تاکید کرد و گفت: هویت بصری پس از تدوین در اداره کل روابط عمومی به واحدهای سازمانی ابلاغ۸۲۰۴;شده است که باید الزامات آن رعایت شود.
دکتر طیبی در ادامه به موضوع راه۸۲۰۴;اندازی رسانه در بستر دیجیتال و غیر دیجیتال و انتشار محصولات رسانه۸۲۰۴;ای توسط واحدهای سازمانی اشاره کرد و گفت: در مواردی مشاهده می۸۲۰۴;شود که افراد خودشان بدون کسب مجوز از دفتر مرکزی اقدام به تولیدات صوتی و تصویری و یا تبلیغات در فضای مجازی می۸۲۰۴;کنند که در این رابطه لازم است در شواریی متشکل از مدیرکل حوزه ریاست، مدیرکل روابط عمومی و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی که تشکیل آن در حال نهایی شدن است، مجوز این فعالیت۸۲۰۴;ها کسب شود.
وی بابیان اینکه باید حفظ شأن و منزلت جهاددانشگاهی در تدوین برنامه۸۲۰۴; انجام گیرد افزود: پول درآوردن و درآمدزایی به هر شیوه۸۲۰۴;ای را نمی۸۲۰۴;پذیریم و باید شأن و منزلت جهاددانشگاهی موردتوجه قرار گیرد.
ساماندهی شرکت۸۲۰۴;ها و رعایت مقررات و دستورالعمل۸۲۰۴;های ابلاغی و تشکیل هلدینگ دانش۸۲۰۴;بنیان جهاددانشگاهی از دیگر تأکیدات دکتر طیبی بود و خطاب به روسای واحدهای سازمانی گفت: ارتباطات خود را با استانداران، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس قوی۸۲۰۴;تر کنند و از ظرفیت آن۸۲۰۴;ها در جهت توسعه و اقدامات شاخص در واحدهای سازمانی بهره گیرند.
اجرای طرح۸۲۰۴;های فناورانه با محوریت حل مشکلات جامعه
در بخش دیگری از این گردهمایی دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به ارایه گزارشی از طرح۸۲۰۴;های فناورانه و در دست اجرای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: دانش فنی و ساخت نمونه مته۸۲۰۴;های حفاری PDC بدنه ماتریکسی توسط پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی خوزستان با پیشرفت ۸۵ درصدی، طراحی و ساخت موتورهای هیدرولیکی درون چاهی حفاری توسط سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با پیشرفت ۸۳ درصدی و تکمیل دانش فنی و ساخت سیستم رانش یک دستگاه قطار ۷ واگنه مترو توسط جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت با پیشرفت ۷۰ درصدی عنوان بخشی از این طرح۸۲۰۴;۸۲۰۴;ها است.
وی بومی۸۲۰۴;سازی دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتور صنایع فولاد و ریخته۸۲۰۴;گری توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران با پیشرفت ۷۴ درصدی، تولید جنین ممتاز برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی توسط پژوهشگاه علوم و فناوری۸۲۰۴;های نوین زیستی ابن۸۲۰۴;سینا با پیشرفت ۱۰۰ درصدی، بومی۸۲۰۴;سازی و تکمیل دانش فنی تولید فرمون مبارزه با آفت کرم خراط در درخت گردو توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران با پیشرفت ۸۳ درصدی، تولید محیط شستشوی گامت انسانی و محیط۸۲۰۴;های انجماد - ذوب تخمک و جنین انسانی موردنیاز مراکز درمان ناباروری، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه۸۲۰۴;ها توسط پژوهشگاه رویان با پیشرفت ۱۰۰ درصدی و تدوین دانش فنی و بومی۸۲۰۴;سازی تولید زخم پوش۸۲۰۴;های فومی در داخل کشور توسط سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با میزان پیشرفت ۹۱ درصدی را عنوان بخش دیگری از این طرح۸۲۰۴;ها اعلام کرد.
وی همچنین مهم۸۲۰۴;ترین اقدام۸۲۰۴;های انجام۸۲۰۴;شده در حوزه پژوهش و فناوری را بازنگری در ساختار ارزشیابی گروه۸۲۰۴;های پژوهشی، ارزیابی مراکز خدمات تخصصی، موظفی اعضاء هیات علمی، مراکز تحقیقات و فناوری، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری، تغییر مدل کسب کار در حوزه پژوهش و فناوری و انجام کار پژوهشی و کسب فناوری درون قرارداد حرفه۸۲۰۴;ای عنوان کرد.
دکتر پورعابدی با تاکید بر بازآفرینی در حوزه پژوهش و فناوری، چالش۸۲۰۴;های این حوزه را منابع انسانی، ساختار، زمینه کاری و منابع مالی دانست و افزود: در حوزه منابع انسانی: کشف استعدادها - ارتقای استعدادها - حفظ و نگهداشت استعدادها، تربیت منابع انسانی چند سو توان و چیره۸۲۰۴;دست، نظام جبران خدمات و حل مسائل منابع انسانی اولویت اول مدیران، در حوزه منابع مالی: نظام بودجه۸۲۰۴;ریزی در حوزه پژوهش و فناوری، افزایش نسبت بودجه جاری به درآمدی (فرصت یا تهدید) و استفاده بهینه از منابع دولتی، در زمینه۸۲۰۴;ی کاری: انتخاب زمینه کاری مناسب (که کما کان چالش برخی از واحدها است)، انتخاب مدل مناسب برای ارتقای زمینه۸۲۰۴;های کاری و توجه به زنجیره تامین و ارزش و در آخر ساختار: متناسب سازی ساختارها با وظایف و فعالیت۸۲۰۴;ها، تدوین یک مدل یا مدل۸۲۰۴;های مناسب مشارکت و تدوین ساختارهای متناسب با تجاری۸۲۰۴;سازی فناوری از مهم۸۲۰۴;ترین چالش۸۲۰۴;ها هستند.
وی همچنین در رابطه با ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی گفت: در تلاشیم برای سال۸۲۰۴; ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز این طرح۸۲۰۴;ها را با محوریت طرح۸۲۰۴;هایی که مشکلات جامعه را حل کند اجرا کنیم.
آسیب جدی کرونا به حوزه فرهنگی و لزوم تقویت سواد رسانه۸۲۰۴;ای
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی به بیان آسیب کرونا به حوزه فرهنگی کشور پرداخت و اظهار کرد: ضربه اقتصادی یکی از این آسیب۸۲۰۴;هاست. روزهای رونق کسب۸۲۰۴;وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه۸۲۰۴;ای کشور با آغاز بحران همه۸۲۰۴;گیری بیماری کرونا به۸۲۰۴;گونه۸۲۰۴;ای دیگر رقم خورد، چنانچه روند رکود و کسادی در سال جاری نیز تداوم۸۲۰۴;یافته است.
وی با اشاره به آماری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حاشیه جلسه شورای هنر که در مهرماه ۱۳۹۹ برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که خسارات ایام کرونا در برخی موارد به اصحاب فرهنگ و هنر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد (بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان) بوده است.
دکتر علیزاده ادامه داد: تعطیلی مهم۸۲۰۴;ترین رویدادهای فرهنگی یکی دیگر از آسیب۸۲۰۴;های کرونا در حوزه فرهنگی است که باعث شد نمایشگاه بین۸۲۰۴;المللی کتاب تهران، مسابقات بین۸۲۰۴;المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، نمایشگاه بین۸۲۰۴;المللی قرآن کریم، مراسم عبادی، سیاسی حج تمتع، عزاداری محرم به شکل سنتی و مراسم راهپیمایی روز اربعین برگزار نشوند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خسارت به اقتصاد فرهنگ در حوزه کتاب، گردشگری، صنایع۸۲۰۴;دستی و استارت آپ۸۲۰۴;ها را بخش دیگری از آسیب کرونا به این حوزه عنوان کرد.
وی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ این معاونت پرداخت و در رابطه با مهم۸۲۰۴;ترین اقدام۸۲۰۴;های معاونت فرهنگی گفت: برگزاری چهار گردهمایی مجازی معاونان فرهنگی و روسای مراکز و سازمان۸۲۰۴;های فرهنگی، توجه و ارتقای زیرساخت۸۲۰۴;های فرهنگی در حوزه مجازی، بالا بردن سواد رسانه۸۲۰۴;ای همکاران جهت بهره۸۲۰۴;مندی از فضای مجازی در ایام کرونا با برگزاری کارگاه۸۲۰۴;های آموزشی، انتشار ۱۷۱;کتاب چهل۱۸۷; (به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی)، آماده سازی و تجمیع ۳۴۰ گزارش و پژوهش در سایت دفتر مطالعات جهت بهره۸۲۰۴;مندی همکاران، ارزیابی و پایش سال۸۲۰۴;های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی توسط اداره کل برنامه ریزی و توسعه فرهنگی، برنامه۸۲۰۴;ریزی و ابلاغ ۱۸ طرح ملی، ۳۸۰ طرح هماهنگ، ۸ طرح سراسری و ۷ طرح منطقه۸۲۰۴;ای توسط اداره کل برنامه۸۲۰۴;ریزی و توسعه فرهنگی بخشی از این فعالیت۸۲۰۴;ها است.
دکتر علیزاده تصریح کرد: برگزاری بیش از ۹ نشست فرهنگی با موضوع انفعال دانشگاه، سواد رسانه۸۲۰۴;ای، مسوولیت اجتماعی دانشگاه، بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان واعطای مجوز تاسیس چهار مرکز نوع ب ۱۷۱;مرکز تولید محتوای دیجیتال و نشر الکترونیک (ستاک) سازمان انتشارات۱۸۷;، ۱۷۱;مرکز هنر و رسانه ایران (مهرا) در جهاددانشگاهی قم۱۸۷;، ۱۷۱;مرکز مطالعات و تحقیقات بازار ایسپا۱۸۷; و ۱۷۱;مرکز فرهنگی - گردشگری دریایی امواج خلیج۸۲۰۴;فارس در جهاددانشگاهی هرمزگان۱۸۷; نیز بخش دیگری از اقدام۸۲۰۴;های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به رونمایی از سامانه رویتاب اظهار کرد: هدف از راه۸۲۰۴;اندازی این سامانه یکپارچه۸۲۰۴;سازی رویدادهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به۸۲۰۴;منظور مستندسازی و تشکیل بانک اطلاعاتی از دانشجویان و اساتید حوزه فرهنگی، شناسایی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگ و درگاه مشترک اطلاع۸۲۰۴;رسانی رویدادها است.
دکتر علیزاده بابیان اینکه کرونا به ما نشان داد که باید سواد رسانه خود را ارتقا دهیم گفت: یکی از مهم۸۲۰۴;ترین موارد تولید محتوای مناسب در رسانه۸۲۰۴;های تصویری است که در این رابطه می۸۲۰۴;توان به رسانه بوم در معاونت جهاد فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره کرد.
وی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، سازمان دانشجویان کشور، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت۸۲۰۴;فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و صندوق قرض۸۲۰۴;الحسنه دانشجویان پرداخت.
دکتر علیزاده مهم۸۲۰۴;ترین اقدام۸۲۰۴;های حوزه فرهنگی در ایام کرونا را توسعه و ارتقای زیرساخت۸۲۰۴;های مجازی به لحاظ سخت۸۲۰۴;افزاری و نرم۸۲۰۴;افزاری، انجام اقدام۸۲۰۴;های آموزشی باهدف بالا بردن سواد رسانه۸۲۰۴;ای نیروها و همکاران معاونت فرهنگی ستاد و واحدها و تلاش در جهت تولید محتوای فاخر و ارزشمند در همه حوزه۸۲۰۴;ها برای انعکاس در فضای مجازی عنوان کرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به افتخارات کسب۸۲۰۴;شده توسط حوزه۸۲۰۴;های این معاونت گفت: در سال جاری ۱۷۱;ایکنا۱۸۷; به۸۲۰۴;عنوان رسانه برگزیده پویش تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و ۱۷۱;ایسنا۱۸۷; به۸۲۰۴;عنوان رسانه برتر یازدهمین جشنواره ۱۷۱;نانو و رسانه۱۸۷; معرفی و شعبه ایسنا استان آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه اول عکاس ایسنا آذربایجان غربی در جشنواره مطبوعات شمال غرب کشور و جهاددانشگاهی استان مرکزی موفق به کسب رتبه برتر در نخستین جشنواره بین۸۲۰۴;المللی تألیفات برتر علمی شد و خبرنگاران ایسنا و ایکنا مازندران در جشنواره خبرنگاران برتر منطقه دو کشور خوش درخشیدند.
وی در رابطه با تهدیدها و فرصت۸۲۰۴;های کرونا برای فعالیت۸۲۰۴;های فرهنگی، مهم۸۲۰۴;ترین تهدید در این حوزه را کاهش امکان جذب مشارکت۸۲۰۴;های مادی و معنوی و توقف اجرای بسیاری از گردهمایی۸۲۰۴;ها، جشنواره۸۲۰۴;ها و نشست۸۲۰۴;ها به۸۲۰۴;صورت حضوری دانست و افزود: تعلیق برخی از فعالیت۸۲۰۴;هایی که برگزاری مجازی آن۸۲۰۴;ها امکان۸۲۰۴;پذیر نبوده است، کاهش درآمدهای ناشی از تعلیق یا توقف برخی فعالیت۸۲۰۴;های مشارکتی و درآمدزا، کاهش ارتباط رودررو با دانشجویان و درنتیجه کم۸۲۰۴;رنگ شدن ارتباط مؤثر با مخاطبان، عدم امکان همکاری مؤثر با سایر نهادهای دانشگاهی و کاهش مشارکت مؤثر دانشجویان ازجمله۸۲۰۴;ی این تهدیدها است.
دکتر علیزاده در پایان تصریح کرد: از فرصت۸۲۰۴;های ایجادشده می۸۲۰۴;توان به ایجاد بستر لازم جهت اجرای بین۸۲۰۴;المللی بسیاری از برنامه۸۲۰۴;ها، استفاده از اساتید مختلف داخلی و خارجی به۸۲۰۴;صورت آنلاین، امکان ارتباط بیشتر با مخاطبان به لحاظ کمی به دلیل عدم محدودیت۸۲۰۴;های گذشته و گسترده۸۲۰۴;تر شدن دایره مخاطبان و ساعات دسترسی به دانشجویان در فضای خارج از دانشگاه۸۲۰۴;ها، کاهش هزینه۸۲۰۴;های اجرایی مادی و معنوی (نیروی انسانی، حمل۸۲۰۴;ونقل و ...) در مقابل فعالیت۸۲۰۴;ها، همایش۸۲۰۴;ها و جشنواره۸۲۰۴;های حضوری، امکان بازنگری در بسیاری از برنامه۸۲۰۴;ها و توجه به نقاط ضعف، فراغت بیشتر دانشجویان برای حضور در برخی برنامه۸۲۰۴;ها، مانند کتاب و کتابخوانی، فراهم شدن انگیزه مناسب برای حرکت ناشران به سمت جدیدترین فناوری۸۲۰۴;ها در ارایه، فروش و معرفی کتاب، افزایش تعداد برنامه۸۲۰۴;ها به دلیل سهولت در برگزاری و ایجاد فرصت برای تقویت برنامه۸۲۰۴;های مشارکت اجتماعی دانشجویان در فضای ناشی از کرونا اشاره کرد.
گسترش اقدامات در حوزه تجاری۸۲۰۴;سازی فناوری و اشتغال دانش۸۲۰۴;آموختگان
دکتر بهروز بادکو رییس سازمان تجاری۸۲۰۴;سازی فناوری و اشتغال دانش۸۲۰۴;آموختگان نیز در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به ارایه گزارشی از اقدامات این حوزه پرداخت و وضعیت توسعه سرمایه۸۲۰۴;گذاری در شرکت۸۲۰۴;ها و مؤسسات این سازمان را تشریح کرد.
وی در رابطه با خدمات تخصصی و مشاوره۸۲۰۴;ای معاونت توسعه سرمایه۸۲۰۴;گذاری و امور شرکت۸۲۰۴;ها و مؤسسات، اظهار کرد: این معاونت در چهار مورد مشاوره و خدمات درزمینه۸۲۰۴;ی امور ثبتی و مالیاتی شرکت۸۲۰۴;ها و موسسات (ثبت شرکت و برند، ثبت تغییرات، مشاوره مالیاتی، تنظیم صورتجلسات مجامع- تهیه و تدوین اساسنامه شرکت۸۲۰۴;های تازه تاسیس و ...)؛ مشاوره و خدمات درزمینهی امور حقوقی شرکت۸۲۰۴;ها (شامل قراردادهای حقوقی بین سهامداران، حل مشکلات حقوقی شرکت۸۲۰۴;ها و...)؛ مشاوره درزمینه۸۲۰۴;ی تهیه و تدوین مطالعات امکان۸۲۰۴;سنجی و طرح توجیهی و خدمات ارزش۸۲۰۴;گذاری فناوری به ارایه مشاوره و خدمات می۸۲۰۴;پردازد.
رییس سازمان تجاری۸۲۰۴;سازی فناوری و اشتغال دانش۸۲۰۴;آموختگان جهاددانشگاهی ادامه داد: در طراحی کریدور مجازی تجاری۸۲۰۴;سازی فناوری موفق به شناسایی ۵۵ خدمت در حوزه تجاری۸۲۰۴;سازی و تقسیم۸۲۰۴;بندی مشابه در ۱۶ ایستگاه شدیم.
وی افزود: در حال حاضر نیز جهاددانشگاهی دارای ۳ پارک، ۲۴ مرکز رشد، ۳۲ منش (مرکز نوآوری و شکوفایی)، ۶۴۱ واحد فناور و ۱۱۶ شرکت دانش۸۲۰۴;بنیان است.
معاون جهاددانشگاهی با تاکید بر برنامه۸۲۰۴;های در دست اقدام این سازمان گفت: تدوین و پیاده۸۲۰۴;سازی مدل همکاری واحدهای فناور با واحدها، اصلاح ساختار توزیع منابع بر اساس مدل عملکردی، توسعه مراکز نوآوری در تمامی واحدها و بهره۸۲۰۴;برداری متقابل مراکز رشد مستقل و پارک۸۲۰۴;ها از ظرفیت۸۲۰۴;های یکدیگر از برنامه۸۲۰۴;های در دست اقدام این سازمان است.
دکتر بادکو در رابطه با اجرای طرح مراکز نوآوری و شتابدهی جوانان اظهار کرد: اجرای قرارداد منش جوانان در ۱۳ استان (فارس، آذربایجان غربی، ایلام، زنجان، هرمزگان، سمنان، گلستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کرمانشاه، اردبیل و قزوین) در ۶ ماه آتی و توسعه طرح در سراسر کشور تا نیمه اول سال آینده در صورت تامین منابع از محورهای این طرح است.
رییس سازمان تجاری۸۲۰۴;سازی و اشتغال دانش۸۲۰۴;آموختگان جهاددانشگاهی در ادامه به فعالیت۸۲۰۴;های اقتصادی خارج از کشور به۸۲۰۴;ویژه مزیت کشورهای عراق و سوریه، اشاره کرد و افزود: مقبولیت بالای ایران، دسترسی آسان و ارزان، امکان تردد بدون ویزا و تامین بیش از ۸۰ درصد نیازهای خود از خارج ازجمله۸۲۰۴;ی این مزیت۸۲۰۴;هاست.
وی در ادامه توسعه زیرساخت تبلیغاتی و اطلاع۸۲۰۴;رسانی، ارتقای دانش تجارت خارجی و توسعه همکاری واحدها با کارگزار را از الزامات ورود به بازارهای خارجی عنوان کرد.
دکتر بادکو تصریح کرد: جذب سرمایه۸۲۰۴;گذار خصوصی در حوزه معدن، پزشکی و گردشگری، ایجاد ظرفیت جذب دانشجوی بورسیه خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و فلوشیپ از کشور سوریه، تهیه و تدوین طرح و راه۸۲۰۴;اندازی اولین پارک علم و فناوری در سوریه و شرکت در نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی در محل نمایشگاه۸۲۰۴;های دائمی شهر حلب سوریه از برنامه۸۲۰۴;های در دست اجرای این سازمان است.
معاون جهاددانشگاهی در پایان مهم۸۲۰۴;ترین اهداف و برنامه۸۲۰۴;های جهاددانشگاهی در منطقه آزاد کیش با توجه مفاد تفاهم۸۲۰۴;نامه۸۲۰۴;ی منعقدشده را استفاده از مزیت۸۲۰۴;های صادرات و وارداتی، فراهم آوردن زمینه مناسب جهت انتقال فناوری، ایجاد نمایشگاه معرفی دستاوردهای جهاددانشگاهی و توسعه کارکردی فعالیت۸۲۰۴;های جهاددانشگاهی (تجاری۸۲۰۴;سازی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی) بیان کرد.
تدوین برنامه۸۲۰۴;های آموزشی برای دوران پسا کرونا
دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی به وضعیت حال حاضر حوزه آموزش جهاددانشگاهی و تدوین برنامه۸۲۰۴;ها برای دوران پسا کرونا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حوزه آموزش دارای ۲ دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی و ۴۱ مرکز علمی و کاربردی، امور هیات، ۱۷۰ مرکز آموزش کوتاه۸۲۰۴;مدت تخصصی و مهارتی، مرکز آزمون (حضور ۴۱۵۸۲۳ نفر در ۱۲ آزمون مرکز آزمون جهاددانشگاهی از ۱۲ دی۸۲۰۴;ماه ۹۷)، کانون ارزیابی و توسعه شایستگی، پروژه تولید محتوای زبان۸۲۰۴;های خارجی (Eight) و مرکز بازار کار و توسعه اشتغال و کارآفرینی است.
وی در ادامه به مطرح کردن سؤال۸۲۰۴;هایی برای آموزش در دوران پسا کرونا اظهار کرد: باید ببینیم آیا برای دوره پسا کرونا آماده۸۲۰۴;ایم؟ چه برنامه۸۲۰۴;هایی برای دوران پسا کرونا داریم؟ چه برنامه۸۲۰۴;هایی انجام داده۸۲۰۴;ایم؟ چه برنامه۸۲۰۴;هایی باید انجام دهیم؟ و چه تجربه۸۲۰۴;هایی از قبل و پس از کرونا کسب کرده۸۲۰۴;ایم که می۸۲۰۴;توانیم برای پسا کرونا از آن برخوردار شویم؟
دکتر بیجندی ارکان یادگیری (آموزش) الکترونیک به۸۲۰۴;عنوان یک ابزار مهم یادگیری ترکیبی برای دوران قبل از کرونا، پس از کرونا و پسا کرونا شامل نظام آموزشی (انعطاف دیدگاه سنتی آموزش و مقاومت آن در برابر تغییر، مقررات و ضوابط کافی، سیاست، برنامه منسجم و...)، امکانات نرم۸۲۰۴;افزاری و سخت۸۲۰۴;افزاری (اینترنت و سامانه کلاس مجازی) و سرمایه انسانی (سیاست۸۲۰۴;گذاران و برنامه ریزان، اساتید، فراگیران، مدیریت و کارکنان مراکز آموزشی و خانواده۸۲۰۴;ها) می۸۲۰۴;شود.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی برنامه۸۲۰۴;های در دست اقدام و اجرا برای آینده حوزه آموزش (پسا کرونا) را به چهار بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول توجه بیش۸۲۰۴;ازپیش به آموزش۸۲۰۴;های مهارتی و تخصصی جهت تحقق مأموریت۸۲۰۴;های محوله در نقشه جامع علمی کشور است که شامل توسعه آموزش عالی مبتنی بر نقشه راه آموزش عالی جهاددانشگاهی، مدرسه ملی مهارت برای مشاغل آینده، تقویت دوره۸۲۰۴;های آموزش عالی آزاد و توسعه فعالیت۸۲۰۴;های بازار کار و کاریابی، نظام جامع هدایتی شغلی می۸۲۰۴;شود.
وی ادامه داد: بخش دوم توسعه یادگیری الکترونیکی است که توسعه زیرساخت۸۲۰۴;های نرم۸۲۰۴;افزاری (LMS)، ارتقا رویش، توسعه زیرساخت۸۲۰۴;های سخت۸۲۰۴;افزاری، راه۸۲۰۴;اندازی رسمی مرکز تولید محتوا و توسعه آموزش۸۲۰۴;های ضمن خدمت را شامل می۸۲۰۴;گردد.
دکتر بیجندی تصریح کرد: بخش سوم توسعه سامانه۸۲۰۴;ها و ایجاد پنجره واحد است که شامل راه۸۲۰۴;اندازی سامانه جدید معاونت آموزشی، راه۸۲۰۴;اندازی سامانه مدرسان، راه۸۲۰۴;اندازی سامانه فروش محتوای آموزشی، راه۸۲۰۴;اندازی سامانه جامع دوره۸۲۰۴;ها و مراکز آموزشی است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی بیان کرد: بخش چهارم توسعه طرح۸۲۰۴;های ملی است که شامل طرح سرباز ماهر، طرح۸۲۰۴;های حوزه اشتغال، پروژه ۸ و تبلیغات و اطلاع۸۲۰۴;رسانی می۸۲۰۴;شود.
وی همچنین بابیان اینکه جهاددانشگاهی مرجع آموزش سرباز در پادگان۸۲۰۴;های کشور شناخته۸۲۰۴;شده است از انجام تفاهم برای آموزش ۵۰ هزار سرباز تا پایان سال سخن گفت و افزود: امیدواریم از بتوانیم از ظرفیت آموزش سالانه ۴۰۰ هزار سرباز بهره۸۲۰۴;مند شویم.
ساماندهی برنامه جامع منابع انسانی در جهاددانشگاهی
دکتر سید محمدجواد شوشتری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی با ارائه گزارشی از اقدامات حوزه معاونت پشتیبانی و منابع به یکپارچه۸۲۰۴;سازی اطلاعات و بانک۸۲۰۴;های اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا بتوانیم این بانک۸۲۰۴;های اطلاعاتی را آماده نموده تا بتوانیم از این اطلاعات در تصمیم۸۲۰۴;گیری۸۲۰۴;ها استفاده مناسب۸۲۰۴;تری داشته باشیم.
وی همچنین به ساماندهی برنامه جامع منابع انسانی در جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات دیجیتالی کردن پرونده منابع انسانی است تا از این طریق کارکنان بتوانند به۸۲۰۴;غیراز موارد محرمانه حداقل به پرونده دیجیتالی خود دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به شناسایی منابع جدید در بودجه جهت کمک به واحدهای سازمانی تلاش کنیم تا بتوانند از طریق کشف پروژه۸۲۰۴;های جدید فعالیت۸۲۰۴;های خود را گسترش دهند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در این جلسه همچنین توصیه۸۲۰۴;هایی درزمینهی بیمه، مفاصا حساب۸۲۰۴;های مالیاتی، تنظیم اسناد حقوقی و ... به روسای واحدهای سازمانی داشت.
بازتعریف نظام برنامه ریزی در جهاددانشگاهی
دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این گردهمایی بابیان اینکه باید نظام برنامه۸۲۰۴;ریزی را یک بازتعریف کنیم به طراحی سامانه جامع برنامه۸۲۰۴;ریزی اشاره کرد و گفت: این سامانه تا پایان سال نهایی می۸۲۰۴;شود تا برنامه۸۲۰۴;ریزی۸۲۰۴;ها بر بستر اینترنت انجام شود.
وی همچنین به تغییر مدل۸۲۰۴;های کسب۸۲۰۴;وکار در واحدهای سازمانی اشاره کرد و با اشاره به اینکه باید همکاری۸۲۰۴;های بین واحدی گسترش یابد تاکید کرد: همان۸۲۰۴;گونه که ریاست جهاددانشگاهی نیز تاکید کردند همه واحدهای سازمانی باید دارای دستاوردهای شاخص باشند و می۸۲۰۴;توانند از همکاری بین واحدی استفاده کنند.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی به موضوع ارزیابی عملکرد کارکنان و روسای جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: نظام ارزیابی عملکرد نیز در حال تدوین است تا از طریق این نظام بتوانیم به نحو مناسب۸۲۰۴;تری ارزیابی۸۲۰۴;ها را انجام دهیم.
گفتنی است که در این گردهمایی برنامه۸۲۰۴;های ارایه شده توسط معاونان جهاددانشگاهی با همفکری مدیران ارشد ستادی و مسئولان مجموعه۸۲۰۴;های جهادی در سراسر کشور موردبررسی قرار گرفت و در پایان برخی از روسای واحدهای سازمانی نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
ازجمله موارد مطرح۸۲۰۴;شده می۸۲۰۴;توان به تدوین منشور حقوقی جهاد و جهادگران، برنامه ریزی جهت حل مشکلات واحدهای سازمانی در ایام کرونا، وضعیت برگزاری جشنواره۸۲۰۴;های ملی و منطقه۸۲۰۴;ای، تعریف مدل کسب۸۲۰۴;وکار جدید، مشکلات بودجه، نحوه جذب کارکنان و پست۸۲۰۴;های سازمانی، فعالیت۸۲۰۴;های بین واحدی و... اشاره کرد.