23 اسفند 1395 0:0
وجود قابلیتهای متعدد و متنوع در مناطق روستایی و عشایری، بویژه سرمایه انسانی پر تلاش و سخت کوش و فرهنگ انقلابی و اسلامی در نمایشگاه، مبین نقش انکار ناپذیر اقشار روستایی و عشایری در اقتصاد ملی و فرایند توسعه کشور است .
به طور کلی نمایشگاه ها محلی برای رونق مبادلات ، تسهیل ارتباطات تجاری و ارائه توانمندی ها می باشد، آگاهی بازدید کنندگان از وجود استعدادها، قابلیت ها و پتانسیل های موجود در مناطق روستایی و ظرفیت این مناطق در تولید محصولات متنوع بویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی معرفی جاذبه های فرهنگی ( از قبیل آداب و رسوم ، بازی های بومی ، پوشش های محلی ، غذاها و ...) ، جاذبه های طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان ، کارآفرینان و ... در عرصه روستایی، ایجاد ارتباط دو سویه شهرنشینان با روستائیان، برقراری ارتباط تجاری فی ما بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات روستاییان، تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی، از اهداف اصلی این نمایشگاه بوده است.
همچنین علاوه بر موارد فوق توسعه ارتباط بین گروه های همکار ، شکل گیری خوشه ها و زنجیره های تولید در مناطق روستایی که موجب افزایش اشتغال و کاهش هزینه های مصرف کنندگان خواهد گردید، از دیگر اهداف برگزار کنندگان این نمایشگاه بوده است.
جامعه هدف در این نمایشگاه آحاد مردم بویژه جامعه شهری ، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، سرمایه گذاران ، اصناف و تجار می باشد.
مشارکت کنندگان به سه بخش تقسیم می گردد.
استانداری های سراسر کشور
در این بخش ادارات کل مدیریت روستایی استانداری های کشور بعنوان متولیان امر در استان ها مدیریت هماهنگی و حضور روستاهای نمونه کشوری، روستاهای توسعه یافته و روبه رشد استان ها را در نما یشگاه عهده دار بودند.
ارگانهای دولتی مرتبط و تشکلهای مردم نهاد
در این بخش وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های مرتبط با امور روستایی و تشکل های مردم نهاد به جهت ارائه عملکرد و یا تسریع در خدمت رسانی به روستائیان در نمایشگاه حضور داشتند.
مشارکت کننده عام
در این بخش با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به جهت آشنایی هرچه بیشتر بازدید کنندگان با شیوه زندگی روستائیان در اقلیم های متفاوت جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنندگانی با تهیه و توزیع غذای محلی ، صنایع دستی روستایی و عرضه دیگر تولیدات روستایی حضور داشتند .
هفت شرکت و واحد فناور در "حوزه توسعه فناوری روستایی" از واحدهای تحت حمایت مرکز رشد کشاورزی و صنایع تبدیلی روانسر پارک علم وفناوری کرمانشاه حضورداشتند. شرکت های الکترو درمانگرخرمی، پاک شهد ساناو ،تعاونی زنان دیار زاگرس، تعاونی ئاتورگه، هشیارصنعت اورامان، موسسه مولوی از جمله واحدهای فناوری هستند که به نمایندگی از واحدهای پارک علم وفناوری کرمانشاه در این نمایشگاه حاضر شده اند.
از جمله محصولاتی که ارایه می دادند میتوان به دستبند هوشمند ترک سیگار، عسل ارگانیک، زعفران، شیرینی بلوط، دستگاه پخت نان شش ساج، تیشه تیغ زنی، استحصال انواع شیره وصمغ، بازی فکری کوردینه، گیوه های رنگی نیان، دستگاه قلم زنی اتوماتیک(چک ضرب)اشاره کرد.
شاخصه های که از جامعه روستایی مطرح بود روستا - محور تولید و اشتغال، مرکز کشاورزی ، باغداری و دامپروری ، مظهر سادگی ، بی آلایشی و زیبایی طبیعی، منزلگاه دیانت ، اعتقادات و باورهای قلبی. ، الگوی همدلی و همزبانی ، زندگی سالم و هوای پاک ، شادابی ، نشاط ، پویایی و سرزندگی و خودباوری و اعتماد به نفس .