کارگاه آموزشی نوآوری باز و توسعه آن در مراکز آموزش عالی برگزار گردید
در حاشیه چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت، فناوری و اشتغال که توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی با محور تولید ملی و اشتغال در تاریخ ۲۴ و ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، کارگاه آموزشی "نوآوری باز و روشهای توسعه آن در مراکز آموزش عالی کشور" برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، در حاشیه این کنگره و در پنل آموزش های مهارتی و اشتغال که به همت دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی درتاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ برگزار گردید کارگاه آموزشی نوآوری باز و روشهای توسعه آن در مراکز علمی و کاربردی بصورت مشترک توسط توسط دکتر بیجندی و مهندس بختیاری برگزار گردید .
در این کارگاه مشترک که روسای مراکز علمی و کاربری سراسر کشور حضور داشتند دکتر محمد صادق بیجندی معاون جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی، دکتر بیجندی ضمن معرفی سوابق سازمان و فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و جهاد دانشگاهی به تشریح مبانی نظری دانشگاه͏های نسل سوم پرداختند و توجه به آنرا یکی از ضروریتهای دانشگاه͏ها کشور بخصوص دانشگاه علمی کاربردی دانستند.
ایشان در بخش معرفی فعالیتهای ستفا به اجرای طرحهای مختلف توسط این سازمان پرداختند که از جمله آنها می توان به طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در ۸ استان کشور، طرح تدوین برنامه نظام جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان و همچنین طرح آسیب͏شناسی و شناسایی فرصت ها و زمینه های اشتغال و كارآفرینی در ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی اشاره نمود.
معاون جهاد دانشگاهی در بحث آموزش و اشتغال به مدل سه شاخه ای آموزش، اشاره کرد که در این مدل آموزش دانش ، نگرش و مهارت رخ میدهد . این اتفاق خوب زمانی میفتد که ما در مراکز آموزش تنها به دانش اکتفا نکنیم به نگرش و مهارتهای دانشجویان هم توجه داشته باشیم.
بیجندی در این کارگاه الگوی شایستگی و آموزش مهارتهای تخصصی در رشته های دانشگاهی را مطرح نمود که در حوزه های فنی، علوم انسانی ، پایه،کشاورزی و هنر رخ می دهد در خصوص مهارتهای پایه دانشگاه ها باید به دانشجویان مدیریت زمان ، مدیریت دانش ( قبل از تحصیل و بعد از تحصیل) اخلاق حرفه ای مهارتهای عمومی ، مهارتهای زندگی، آسیب های اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارتهای ارتباط بین فردی، تعامل با یکدیگر و دروس توانمند سازی آموزش دهند.
دکتر بیجندی اعتقادخود نسبت به دانشجویان را اینگونه بیان کرد"ما معتقدیم دانشجویان معادن الماس هستند و وظیفه ما کشف این معادن و استخراج الماس و تراش دادن آنها و ارائه به بازار است."
در ادامه این کارگاه مهندس حسین بختیاری مدیر اداره راهبری پارکها و مراکز رشد ستفا ضمن تبیین نوآوری باز و نحوه کارکرد آن در دنیای امروز و اهمیت توجه به بیشتر به آن در جامعه بخصوص مراکز آموزش عالی پرداخت.
ایشان در ادامه فرآیند های اجرای نوآوری باز و الزامات اجرای آنرا مطرح و به ارایه یک پیشنهاد کاربردی در این خصوص پرداختن.
وی در ادامه راه͏اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی را به عنوان یک برنامه اجرایی برای مراکز علمی و کاربردی مطرح و در ادامه به نحوه اجرا و پیاده͏سازی و همچنین درآمد زایی از آنرا تشریح نمودند.