در شصتمین نشست علمی و تخصصی مطرح شد :
افزایش روزافزون متولیان کسبوکار اینترنتی؛ مهمترین مانع کسبوکارهای اینترنتی
شصتمین نشست از سلسله نشستهای علمی و تخصصی سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۳در محل سازمان با حضور مهندس رضا الفتنسب (عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی)، متخصصان و کارشناسان ذیربط و اصحاب رسانه با موضوع "نقش کسبوکارهای آنلاین در توسعه اشتغال کشور" برگزار شد.
به گراش روابط عمومی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در ابتدای این نشست آقای دشتی به اهمیت کسب و کارهای آنلاین در اقتصاد کشور و نقش آن در توسعه اشتغال پرداخت و گفت: اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین رو به گسترش است و در ذات خود با نوآوری همراه می باشد.
وی ادامه داد:͏طبق مطالعات و بررسی های انجام گرفته هم اکنون ۵۰۰۰ کسب و کار آنلاین در کشور ما فعال هستند . ۹۰۰ مورد سرمایه گذاری توسط شتابدهنده ها بر روی کسب و کارهای آنلاین انجام گرفته و ͏۱۵۰ هزار اپ اندوریدی فعال است. ۲۰ نهاد و سازمان اهداف وظایف و ماموریتهای تعریف شده قانونی در زمینه کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی دارند.
معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی گفت: با توجه به زیرساختهای شکل گرفته در زمینه اینترنت و افزایش پهنای باند، ضریب نفوذ تلفنهای هوشمند و بکارگبری اینترنت نسل سوم و چهارم و همچنین ورود سرمایه گذاران قدرتمند در این حوزه پیش بینی می شود که در آینده͏ای نزدیک اشتغال و فضای کسب و کار کشور بشدت متاثر از کسب و کارهای آنلاین خواهد شد و اثرگذاری بیشتری در اقتصاد ملی خواهد داشت. لذا این سازمان حسب وظایف و ماموریتهای خود در راستای اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان لازم دید که این موضوع را از زاویه اشتغال به بحث و بررسی بگذارد به این خاطر شصتمین نشسست تخصصی اشتغال به این موضوع اختصاص پیدا کرد.
در ادامه آقای الفت نسب با اشاره به تاریخچه و وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در کشور به بررسی تحلیلی از وضع موجود کسب و کارهای آنلاین در کشور پرداخت و گفت هم اکنون ۳۰۰۰۰ کسب و کار رسمی صنفی در بستر فضای مجازی فعالیت می͏کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به ارائه آماری در این حوزه پرداخت و گفت ۴۳% از مدیران کسب و کارهای اینترنتی در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند و ۳۷ % آنها کمتر از ۳۰ سال سن دارند. ۴۶ % این کسب و کارها در تهران هستند. ۷۵% کسب و کارها بصورت شخصیت حقیقی فعالیت میکنند و ۶۰ تا ۶۵ درصد مختص فروش کالاست و مابقی به ارائه خدمات می پردازند. ۸۵% آنها خیلی کوچک بوده و ۷۰% آنها کمتر از ۵ نفر شاغل دارند، سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور خرید اینترنتی انجام شده است. از حجم کل خرده فروشی ۱ تا ۲/۱% بر بستر اینترنت است. که در صورت رفع موانع میتوانست این عدد تا ۳ درصد باشد.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ضمن اشاره به تاریخچه ایجاد اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از سال گذشته گفت این اتحادیه ۸۵۰ عضو دارد و برای فعالیت در این حوزه الزام قانونی جهت کسب مجوز از اتحادیه وجود دارد، که البته تعداد زیادی از کسب و کارها هم بدون مجوز فعالیت می کنند، به همین دلیل تعداد ۱۰۰ هزار نفر شاغل در این حوزه زیاد دقیق نیست.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ادامه داد رشد فزاینده استارتاپها در این حوزه را شاهد هستیم که از جهاتی خوب است اما جنبه منفی هم دارد که برخی بدون برنامه ریزی و تحقیق کامل در بازار ورود پیدا کرده اند. برخی نیز کپی از شرکتهای بزرگ هستند که متاسفانه بعضاً به شکست می انجامد.
وی در ادامه گفت در ایران کسب و کار آنلاین محلی نداریم،͏ در صورتیکه با توجه به اینکه اصناف سنتی رونق دارند،͏ می͏توان شبکه͏های آنلاین محلی راه اندازی کرد. در کشور ما ۷ برابر نرم جهانی مغازه و مکان تجاری وجود دارد و تقریبا ۲۴ میلیون نفر از اصناف ارتزاق می͏کنند.
الفت نسب در ادامه به بررسی موانع کسب و کارهای آنلاین در کشورپرداخت. وی گفت بزرگترین مانع تهدید کننده کسب وکارهای آنلاین وجود متولیانی برای این کسب و کارهاست که روزبروز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.
مهمترین مانع بعدی عدم هماهنگی حاکمیت و نبود صدای واحد از سوی دولت است مانند طرح نوآفرین، که صرفاً توقع ایجاد کرد. البته تدابیری هم اندیشیده شده از جمله کارگروه رفع موانع کسب و کارهای نوپا به ریاست خانم جنیدی تشکیل شده است.
وی گفت یکی از موانع نیز مواجهه اصناف سنتی با کسب و کارهای آنلاین است. این صنف به دنبال حذف کسب و کارهای آفلاین نیست، بلکه در کنار کسب و کارهای آنلاین میتوانند رشد کنند. البته پیش بینی می شود ظرف ۱۰ سال آینده حداقل ۷۰ % کسب و کارهای آفلاین در فضای مجازی یک شعبه دارند.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از وضع اقتصادی، رکود، نوسانات ارزی، تحریم ها،͏قاچاق کالا و بیمه و مالیات به عنوان موانعی برای کسب و کارهای مجازی نام برد.
وی با اشاره به مشکلات سیاسی کشور گفت کسب و کارهای آنلاین قابلیت و آمادگی صدور به سایر کشورها را دارا هستند اما این پتانسیل قابل استفاده نیست. در صورت تسهیل روابط با سایر کشورها، ͏ظرفیت اشتغالزایی خیلی بالایی در این حوزه وجود دارد.
در نهایت این نشست با پرسش و پاسخ و بیان دیدگاه͏های شرکت کنندگان به پایان رسید.